23.3.08

Un dromedario es un galgo diseñado por un comité


De la mítica frase, Alguns en donen l’autoria al grafista Carlos Rolando, altres com en Marçal Moliné adjudiquen al dissenyador argentí únicament l’obra gràfica tot dient que: "alguien (la) leyó alguna vez en un libro de management y corrió en boca de todos..." (La fuerza de la Publicidad, Marçal Moliné, McGraw-Hill, 2000.)

Sembla ser però que el pòster apareix per primer cop (no puc constatar-ho doncs està descatalogat i jo no el tinc) en el llibre Diseño: Empresa & Imagen (Ediciones folio, 1984), escrit per el propi Rolando a quatre mans amb Frank Memelsdorff.

Jo personalment recordo el cartell en mans d’un dels meus primers caps,ensenyant-me’l cofoi  i exemplificador. Una paradoxa, doncs l’home acostumava a convertir en dromedari tot el que tocava.

No recordo on apareixia, sé que era un llibre de gran format, una mena de compendi de creativitat o quelcom semblant. El cas és que des de les hores sempre me’l he trobat, l’he tingut present o n’he fet ús. Res estrany doncs es tracta d’un clàssic d’estudi, una peça de background, quàsi d’atrezzo com ara ho són l’Art Directors Annual o el tipòmetre (molt útil per que els nous “dissenyadors” es gratin l’esquena).

Mai però he pogut aconseguir un exemplar imprés, original o facsímil i mai fins ara he pogut esbrinar l’autor de l’Il·lustració.

Internet però té algunes coses bones i buscant buscant, un link en dóna l’autoria a Daniel Melgarejo, dibuixant argentí mort de Sida a New York l’any 1989 i que va fer cap a Barcelona als primers 80,s. El link en questió, que ja no recordo, data la primera edició de l’obra l’any 1979. Així que no sé, si algú pot aportar més dades...

Em resulta entranyable trobar-me de tant en tant peces tan icóniques, tan referencials. Són punts de lectura de parts del meu bagatge, com quan regirant calaixos trobo una “xapa” feta amb un “xivato” de tabac, obrint un armari una samarreta pintada a mà o el primer i últim número d’Això és Up-Art dins una carpeta DIN A-2 (Déu meu, una carpeta DIN A-2!!!).

Ara he pogut descarregar de la xarxa un arxiu de cert tamany que reprodueixo aquí. Cal reconèixer que el trobo, 20 anys després, una mica carrincló, un pèl llepat. Segurament com jo mateix. I com jo mateix també, amb un aspecte demodée però amb un discurs inalterable, indiscutible, innegociable.

3 comentarios:

Pablo Cosgaya ha dit...

El afiche original lleva título compuesto a una línea en tipografía Franklin. Al pie de la ilustración, un texto en cuerpo pequeñísimo dice: «Este mensaje es editado como servicio público por (Carlos) Rolando & (Frank) Memelsdorff, en defensa del buen diseño. Usted también puede colaborar difundiéndolo. Gracias».

Saludos desde Rosario, Argentina.

Oleguer ha dit...

Afegeixo:
al marge dret del pòster hi figura:
"2251-1985" en un cos molt petit, la qual cosa em fa pensar que es tracta d'una edició numerada de l'any 1985. No s'indica el tiratge total.

Oleguer

INA ha dit...

Gràcies Oleguer!